Home

Inspiratie

Get the Flash Player to see the slideshow.

€ Opgehaald voor KIKA

Meer informatie

Direct bestellen?

Twitter

Reacties Cupaholics

Tags

Aantal keer bekeken

KIKA

Wat doet KiKakikalogokleur

KiKa (Kinderen Kankervrij) werft fondsen, die ten goede komen aan de zeven kinderkankercentra in Nederland: Emma Kinderziekenhuis AMC Amsterdam, UMC Groningen Koningin Beatrix Kinderkliniek, Willem-Alexander Kinder- en Jeugdcentrum Leiden, UMC St. Radboud Kinderziekenhuis Nijmegen, ErasmusMC – Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam, VU medisch centrum in Amsterdam, Wilhelmina Kinderziekenhuis Utrecht.

Om precies te zijn: aan onderzoek waarmee deze centra versneld therapieën beschikbaar willen maken voor een betere behandeling en genezing van kinderkanker. Minder pijn en strijd. En meer genezing en kwaliteit. Dat is waarvoor KiKa uw steun vraagt. Want kinderen met kanker worden liever gisteren beter dan vandaag.

Historie

Frits Hirschstein

Frits Hirschstein

Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) is in 2002 opgericht door Frits Hirschstein (Hoofd Marketing en Communicatie CliniClowns) en Maarten Stoopendaal (Directeur communicatiebureau Giftkikker). Aanleiding was het verzoek van Prof. Rob Pieters van het Sophia kinderziekenhuis in Rotterdam en Prof. Huib Caron van het Emma kinderziekenhuis in Amsterdam om te kijken of er meer geld beschikbaar kon komen voor onderzoek naar kinderkanker.

In de eerste gesprekken met beide oncologen en de bekende kinderoncoloog Prof. Tom Voûte werd duidelijk dat de behoefte aan meer kinderkanker onderzoek zeer terecht was.

De genezingskans stond al geruime tijd `stil` op ongeveer 70%, terwijl de overtuiging er was en is dat door de vele beschikbare gen-datagegevens er een doorbraak mogelijk moest zijn. De genezingskans moet en kan omhoog en dat is al gebleken. In 2008 is de genezingskans van kinderkanker gestegen naar 75%.
Ook op het gebied van kwaliteit van behandeling valt veel te verbeteren. De huidige chemo`s zijn dusdanig zwaar en agressief dat kinderen die vandaag genezen zijn verklaard op latere leeftijd alsnog bepaalde orgaandefecties kunnen krijgen.

In 2002 hebben we alles en iedereen gemobiliseerd om zijn of haar medewerking gratis te verlenen om de start van KiKa mogelijk te maken.

Inge de Bruijn zei ja tegen het ambassadeursschap, Prof. Tom Voûte werd voorzitter van het bestuur. Het reclamebureau Lowe ontwikkelde het inmiddels bekende logo met de handjes en de eerste KiKa internetsite en het bureau Categorie 1 bouwde de site.

KiKa kreeg aandacht in De Telegraaf en het Parool. Het automerk BMW, de Rabobank en het ICT bedrijf Qurius waren Kika`s eerste sponsors.

We stuurden onze eerste mailing uit en hadden daarmee de eerste 2.500 donateurs! We konden het eind van het jaar 2002 afsluiten met een opbrengst van 35.000 euro.
Op dat moment was al besloten dat KiKa fondsen zou gaan werven voor alle 7 academische centra waar kinderen met kanker worden behandeld:

•    Emma Kinderziekenhuis AMC Amsterdam
•    UMC Groningen Koningin Beatrix Kinderkliniek
•    Willem-Alexander Kinder- en Jeugdcentrum Leiden
•    UMC St. Radboud Kinderziekenhuis Nijmegen
•    ErasmusMC – Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam
•    VU medisch centrum in Amsterdam
•    Wilhelmina Kinderziekenhuis Utrecht.

In 2003 en 2004 is er hard gewerkt aan de bekendheid van KiKa. De doorbraak kwam op het moment dat we met een TV-commercial met Inge de huiskamers `binnendrongen`.
De eerste TV-commercial is gratis gemaakt door het reclamebureau Red Cell Not just Film en werd door vele omroepen ook gratis uitgezonden.
KiKa organiseerde de eerste Kunstveiling en KiKaRun en we merkten dat er een enorme toevloed op gang kwam van activiteiten spontaan georganiseerd door particulieren en bedrijven.

Door dit alles stond er eind 2004 een saldo van 1.200.000 euro op giro 8118 waarmee een start kon worden gemaakt met de eerste KiKa-onderzoeken. In elk van de 7 centra ging in 2004 een onderzoek van start en samen met het KWF Kankerbestrijding is het gezamenlijke onderzoeksproject “Later” van start gegaan. Een ongelooflijk belangrijk onderzoek voor meer gerichte therapieën met minder bijwerkingen.

KiKa’s bekendheid is door de gratis support van diverse media verder gegroeid naar maar liefst 85% (bron: GFK onderzoek december 2007), en staat daardoor in de top 15 van goede doelen.

Deze enorme toename in bekendheid heeft erin geresulteerd dat er in 2007 maar liefst 2.000 activiteiten zijn georganiseerd in Nederland voor KiKa. Van multinational tot basisschool en van sponsorloop tot Kerstconcert.
Mede dankzij de opbrengst uit 2007 is het mogelijk gemaakt om maar liefst 16 nieuwe onderzoeken te starten waardoor er nu totaal 25 KiKa onderzoeken lopen.

Download de KIKA kleurplaat
kleurplaatkika-klein